Hyppää sisältöön

Torninosturikuljettajakoulutus tänään – mitä kuuluu?

Torninosturinkuljettaja

Torninostureiden juurella käy kuhina, kun nosturikuljettajakoulutuksen kentällä yhdistyvät käytännön huoltotyö, uuden tekniikan harjoittelu ja opiskelijoiden keskittynyt oppiminen nostureiden parissa.

Koulutuksen toiselle nosturille tehtiin hiljattain kymmenvuotistarkastus – perusteellinen operaatio, jossa koneen osia käydään läpi laajasti.

– Se on vähän kuin nosturin katsastus. Kaikki kriittiset osat avataan, laakerit tarkistetaan ja tarvittaessa kaikki kuluneet osat uusitaan, kertoo kouluttaja Marko Itkonen.

Osan ennakoivista korjauksista toteutti yhteistyökumppani Lambertsson ennen virallista Lloydsin tarkastusta. Torninosturin perusteellinen määräaikaistarkastus tehdään kymmenen vuoden välein, normaalit määräaikaistarkastukset kahden vuoden välein.

– Näistä tulee samalla hienoja oppimistilanteita. Opiskelijat osallistuvat huoltoon, dokumentoivat työn ja tekevät oppimistehtäviä tulevien ryhmien käyttöön. Huollon jälkeen käymme asiat yhdessä läpi ja opimme lisää, Itkonen kertoo.

Etäohjaus tuo nosturinkäyttöön uuden ulottuvuuden

Nosturinkuljettajan on hallittava kaikissa tilanteissa kolmea liikettä yhtä aikaa juuri oikeassa suhteessa, mikä vaatii erinomaista silmä–käsikoordinaatiota. Siksi koulutuksessa on tärkeää, että opiskelijat harjoittelevat keskittyneesti ja kehitysvaiheeseensa sopivalla tavalla sekä ylhäällä nosturissa että simulaattoreilla.

– Harjoitustehtävien on ohjattava opiskelijan huomio oleellisiin asioihin, eikä niiden tule olla liian vaikeita tai liian helppoja. Yhtä olennaista on, että opiskelijat oppivat lukemaan työmaata kaikissa tilanteissa, jotta nostot sujuvat aina turvallisinta ja tehokkainta reittiä. Myös teoriaopetuksen on tuettava näitä tavoitteita mahdollisimman hyvin, toteavat nosturikouluttajat Marko Itkonen ja Mika Karkulahti.

Tänä syksynä koulutusympäristössä on testattu myös etäohjausta. Maasta käsin tapahtuva kauko-ohjaus on ollut nostureissa käytössä jo pitkään, mutta nyt askeleena on sen jatkokehitys – nosturin operointi kokonaan toisesta sijainnista.

Etäohjattavissa ja alhaalta ajettavissa nostureissa on omat työturvallisuusriskinsä. Itsekin ohjasin viimeisellä työmaallani Pasilassa nosturia alhaalta. Yleensä kuitenkin olen ajanut korkeita ja pitkäpuomisia torninostureita, joihin kauko-ohjaus ei sovi. Nosturikoulutuksemme pedagogiikan tärkeimpiä perusasioita on se, että opiskelija oppii kuljettamaan erilaisia nostureita kaikissa tilanteissa aina turvallisesti, Itkonen kertoo.

Etäohjaus voisi tulevaisuudessa mahdollistaa sen, että nosturia operoitaisiin toiselta paikkakunnalta. TTS:n tapauksessa se tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että Rajamäelle kaavailtua uutta yli 50 metriä korkeata torninosturia voisi ohjata myös Sarkatieltä käsin. Teknologia ei vielä ole laajasti käytössä, mutta sen tuomista opetukseen suunnitellaan jo.

Opiskelijoiden kokemuksia: haastavaa mutta kiehtovaa

Joonas Marttiini, Kirkkonummelalainen IT-alan ammattilainen, on vaihtamassa alaa torninosturinkuljettajaksi. Hän on opiskellut toukokuusta lähtien ja valmistautuu parhaillaan lähestyviin näyttökokeisiin.

Joonas Marttiini

– Alhaalta ohjaaminen rikastaa harjoittelua, koska puomin ja kissan liikkeet hahmottuvat alhaalta hieman eri tavoin kuin ylhäältä. Alhaalta pitää myös huomioida ristikkäisliikkeet hyödyllisestä näkökulmasta ja huolehtia taakan kiinnityksestä itse. IT-taustasta on kuitenkin ollut hyötyä esimerkiksi simulaattoreiden kanssa, Marttiini kertoo.

Porilainen Jere Mäkelä, koulutukseltaan rakennusinsinööri, on myös päässyt testaamaan etäohjausta.

– Alhaalta ohjatessa vaikeinta on aluksi hahmottaa, miten puomi liikkuu. Itse pidän enemmän ylhäältä ohjaamisesta, koska silloin näkee kokonaisuuden paremmin. Mutta on hyvä, että koulutuksessa pääsee kokeilemaan molempia, Mäkelä sanoo.

Jere Mäkelä

Käytännön taitoja ja uutta teknologiaa rinnakkain

Kentällä on mukana myös edelliseltä nosturikurssilta valmistunut Mihkel Kuusksalu, joka työskentelee nyt nosturinkuljettajana Lambertsson Oy:llä ja jatkaa työn ohessa opintojaan TTS:llä.

– Uuden nosturinkuljettajan pitää osata kiinnittää työmaalla huomio juuri oikeisiin asioihin, koska työn riskit ovat niin isot. On opettavaista ja hyödyllistä kaikkien kannalta, että valmistuneet nosturinkuljettajat käyvät koulussa reflektoimassa työn haasteita yhdessä alalle opiskelevien ja myös jo kokeneiden ammattilaisten kanssa, Mihkel sanoo.

Torninosturikuljettajakoulutus elää ajassa. Koneiden huolto ja turvallisuus pysyvät koulutuksen kulmakivinä, mutta rinnalle nousevat yhä vahvemmin digitalisaatio ja etäohjaustekniikka.

– Nosturikuljettajan työ muuttuu teknologian myötä, mutta käytännön osaaminen säilyy sen ytimenä, summaa Marko Itkonen.

Yhteystiedot

Haku