Hyvä nostotekniikka on muutakin oman kehon hallintaa nostotilanteessa. Terveellinen ja turvallinen nostaminen perustuu nostosuunnitelmaan. 

Tarkista työympäristösi:

  • onko sinulla riittävästi tilaa nostamiseen?
  • onko nosto-alue vapaa?
  • onko nostoalusta vakaa ja alusta pitävä?

Arvioi, onko nostaminen riittävän turvallista:

  • Saatko kohteesta pitävän otteen? 
  • Riittävätkö voimasi riuhtomatta kappaleen siirtämiseen vai tarvitsetko jonkun jakamaan kuorman kanssasi?
  • Kuinka pitkän matkan joudut nostamisen lisäksi kantamaan kappaletta?
  • Tarvitsetko siirtoapuvälineen, kuten pumppukärryt, välttääksesi turhan kantamisen?

Jos nostat yhdessä kaverin kanssa, oletteko sopineet, miten noston teette?

Keskivartalosi lihasvoimat ja kykysi hallita selkäsi asento nostaessasi suojaavat selkääsi. Vältä pyöreällä selällä nostamista. Pelkkä ylävartalosi paino pyöristyneellä selälläsi aiheuttaa huomattavia vääntövoimia selän kudoksiin. Ääriasentoon taipuneen selkäsi kudoksia ei suojaa mikään.

Parhaiten suojaat selkääsi nostojen aikana, kun pidät selkäsi samassa asennossa kuin normaalissa seisoma-asennossa ja taivutat itsesi eteen lonkkia koukistamalla ja samalla jännittäen samalla kaikkia selkää tukevia keskivartalon lihaksiasi. Vedä nostoon valmistautuessa keuhkoihisi ilmaa, jolloin vatsaontelon painaa kasvaa keskivartalon lihasten jännittyessä. Vatsaontelosi paine suojaa selkääsi muodostaen sisäisen turvatyynysi.