logistiikka

Työtehoseura, Etelä-Suomen suurin logistiikka-alan kouluttaja, on tänä syksynä uusinut koko kuljetuskoulutuskalustonsa, kaikkiaan 9 kuorma-autoa ja 9 bussia. Oppilaiden käytössä on nyt iso rivi uusia Mercedes-Benz merkkisiä, kaikki nykyiset turvallisuus- ja päästövaatimukset täyttäviä kuorma- ja linja-autoja.


Koulutuskalusto tässä ajassa
”Tavoitteena on tarjota opiskelijoille nykyaikainen oppimisympäristö”, sanoo Työtehoseuran toimitusjohtaja Juha Ojala. Yksi tärkeä peruste uudelle kalustolle on autojen vähäisempi polttoainekustannus ja niiden energiatehokkuus ylipäätään. Esimerkiksi aerodynamiikkaan ja vierintävastukseen on autoissa kiinnitetty erityistä huomiota. Autoissa on myös paljon kuljettajaa opastavaa tekniikkaa. ”On tärkeää, että nämä tekniikat pystytään kouluttamaan opiskelijoille jo heti alusta pitäen”, Ojala tähdentää. Autot täyttävät tämän päivän päästönormit ja sellainen kuljetuskalusto onkin usein kuljetusalan asiakkaiden vaatimuksena.
Työtehoseuran hankkima kuljetuskalusto on varsin laaja ja kattaa Suomen kuljetustoiminnassa olevat eri ajoneuvotyypit noin 80 prosenttisesti. Käytössä on puoli perävaunuveturit, koukkulaiteautot, vaijerilaiteautot, tasonostolaiteautot, umpikoriautot, sora-autot ja puuautot sekä bussit. ”Kalusto mahdollistaa laaja-alaisen ja nykyaikaisen koulutuksen erilaisten yritysten tarpeisiin”, sanoo yksikön johtaja Aarno Lybeck.

Energiatehokkuus keskiössä
Uudet autot ovat energiatehokkaita. Esimerkiksi Euro VI -päästöluokan mukaiset kuusisylinteriset rivimoottorit kuluttavat noin 5 prosenttia vähemmän kuin jo ennestään taloudelliset Euro V -luokan moottorit. Tämä johtuu muun muassa erityisen tehokkaasta palamisstrategiasta. Lisäksi jäähdytetty pakokaasun takaisin kierrätys huolehtii siitä, että järjestelmä kuluttaa noin 40 prosenttia vähemmän AdBlue:ta kuin edeltävät Euro V -luokan moottorit. ”Autoissa on siis alhaisempi kulutus, mutta samalla myös alhaisemmat CO2 päästöt sekä alhaisemmat hiukkas- ja typpioksidipäästöt. Kustannuksia säästyy ja myös ympäristö hyötyy uudesta tekniikasta”, kertoo myyntipäällikkö Tapani Lamberg Veho hyötyajoneuvoista.

Autoissa on PPC (Predictive Powertrain Control) järjestelmä, joka yhdistää tien olosuhteet (korkeuserot yms.) ja vaihdeautomatiikan. Käytännössä siis esimerkiksi jyrkkään mäkeen tultaessa PPC vaihtaa automaattisesti pienemmälle tai kiihdyttää oikea-aikaisesti tarpeen mukaan. Ja alamäkeen tultaessa auto rullaa vapaalla vakionopeussäätimen asetusnopeuteen asti ja hyödyntää kaikki olemassa olevat liike-energiat.
Lue koko juttu Teho-lehdestä: http://www.tts.fi/ed/teho16-4/#/article/18/page/1-1

Tutustu logistiikka-alan tarjontaamme
Henkilöliikenne http://www.tts.fi/index.php/koulutusalat-1/henkiloliikenne
Tavaraliikenne http://www.tts.fi/index.php/koulutusalat-1/tavaraliikenne
Varastoala http://www.tts.fi/index.php/koulutusalat-1/varastoala

TTS Työtehoseura | PL 5 (Kiljavantie 6), 05201 Rajamäki | asiakaspalvelu@tts.fi This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | (09) 2904 1200 | Tietosuojalausunto