joonas-infra-ala

TTS Työtehoseuran maanrakennusalan opiskelija Joonas Honka voitti kevään Taitaja2017 infrarakentaminen-kilpailun. Voitto tuli reilulla erolla, sillä ykköseksi tullut Joonas sai 84 pistettä, kun toiseksi tullut Ylä-Savon ammattiopiston Joonas Huttunen sai 75,9 pistettä ja kolmanneksi tullut Jyväskylän ja Jämsän ammattiopiston Joonas Koponen sai 75,15 pistettä. Kärkikolmikon siis valtasivat Joonas-nimiset pojat. Onnea kaikille voittajille ja osallistujille. Infrarakentaminen oli Taitaja2017-kilpailussa näytöslajina.

Taitaja 2017 on ammatillisen koulutuksen SM-ammattitaitokilpailu, jossa mestaruuksia ratkotaan yli viidellä kymmenellä ammattialalla. Tämän vuoden kilpailut järjestettiin Helsingin messukeskuksessa toukokuussa. Nelipäiväisen tapahtuman kävijämäärä oli huikea 99 180 kävijää, joka oli kyseisen kisan kaikkien aikojen ennätys.

Infrarakentaminen-kilpailua ei ole aikaisemmin tapahtumassa ollut, mutta aktiiviset puuhamiehet Rakennus- ja kiinteistöalan Vetovoima ry:n Janne Suntio ja Maarakennusalan neuvottelukunta MANK ry:n Antti Knuutila alkoivat voimakkaasti ajaa asiaa infrarakentamisen, ja nimenomaan maarakennuskoneenkuljetuksen, mukaan saamiseksi Taitaja2017-kilpailuihin. Tämä suunnittelu aloitettiin jo keväällä 2015 jolloin kevään 2017 järjestämispaikka oli vielä auki. Taitajaorganisaatio näytti Infra-alan osallistumiselle vihreää valoa ja infrarakentaja-kisa saatiinkin vuoden 2017 ohjelmaan näytöslajiksi. TTS Työtehoseura oli alusta asti innokkaasti mukana suunnittelemassa ensimmäistä infra-alan kilpailua ja päävastuu ja lajivastaavan tehtävät jäivätkin Työtehoseuralle, kun kilpailupaikaksi varmistui Helsinki.

Kisan suunnittelu yhteistyössä

Historian ensimmäistä Infra-alan kilpailua suunniteltiin yhteistyössä edellä mainittujen puuhamiesten Suntion ja Knuuttilan sekä Destian Pertti Niemen kanssa. TTS Työtehoseuralta mukana suunnittelussa olivat koulutuspäällikkö Jere Hänninen ja kouluttaja Jaakko Herranen. Mukaan suunnitteluun liittyi vielä Tampereelta Tredun opettaja Ari Nieminen, kun varmistui, että vuoden 2018 kisat järjestetään Tampereella.

Tämä lajinohjausryhmä kokoontui suunnittelemaan monivaiheista koetehtävää noin kymmenen kertaa.

Tehtävien suunnitteluun omat haasteensa toi alueen ominaispiirteet, eli asfalttikenttä ja hyvin rajoitettu tila. Ryhmä kuitenkin onnistui kehittämään hyvät ja osaamista kattavasti mittaavat tehtävät sekä sisä- että ulkoalueille.

Konetehtävien laajuutta ja kestoa testattiin TTS Työtehoseuran harjoittelualueella Vihdin Ylimmäisissä ennen kuin lopulliset tehtävät lyötiin lukkoon. Tosin heti kilpailun alettua pisteytystä tehtävistä jouduttiin vielä korjailemaan, koska kilpailuun saatu kuormaaja olikin suunniteltua ja harjoittelussa testattua suurempi, ja kuorman purkualue vastaavasti pienempi. Tuomaripalavereja pidettiinkin tiheästi tuomareiden kesken, aina hiemankin epäselvän tulkinnan varalta, jotta saatiin yhtenäinen linja sovittua saman tien. Hyvää harjoitusta ensi vuoden kisajärjestäjälle Tredulle.

Yhdessä tekemisen meininki

Koneet kilpailuun saatiin yhteistyössä Koneyrittäjien liiton Markku Leskisen kanssa. Kaivukoneet tulivat KH-Koneet Oy:ltä (2 kpl Yanmar VIO 50), pyöräkuormaaja Wihurilta (CAT 926) ja simulaattorit Tenstar Simulation AB:lta. Kaikki kilpailun osanottajat saivat osallistujapalkinnot Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralta (100 €) ja kolmen parhaan palkintorahat tulivat Infra ry:ltä (750 €, 550 € ja 350 €).

Kilpailun päätuomarina toimi Destian Pertti Niemi ja muut tuomarit tulivat kilpailuun osallistuvien kilpailijoiden oppilaitoksista (PKKT, Sampo, OSAO, YSAO, JAO, Ekami, Tredu ja TTS). Kilpailuun siis osallistui

kymmenen opiskelijaa kahdeksasta eri oppilaitoksesta. Kilpailuun osallistuneet pitivät kilpailua hyvänä tapahtumana ja siihen osallistumisesta on varmasti jatkossa hyötyä.

”Yhdessä tekemisen meininki ja reilun pelin henki olivat koko kilpailun ajan erittäin vahvaa, ja tapahtuma onnistui hienosti”, arvioi koulutuspäällikkö Jere Hänninen Työtehoseurasta.

Vaativat kilpailutehtävät

Näytöslajin kilpailutehtävät koostuivat viidestä eri osasta. Merkitsevin ja pisteisiin eniten vaikuttava osa oli kaivuukoneiden käyttö ja erilaisten rakenteiden tekeminen (max. 50 pistettä). Seuraava tehtävä oli pyörökuormaajan käyttö ja sillä kuormaus, josta saattoi maksimissaan saada 20 pistettä. Simulaattorillekin oli laadittu 15 arvoinen kilpailutehtävä. Kilpailussa piti myös tuntea materiaaleja ja tehdä kirjallinen tehtävä, joista sai korkeintaan 9 pistettä. Ja ilman muuta kilpailussa piti osata tulkita myös piirustuksia (max. 6 pistettä).

Kilpailuaika oli yhteensä 9 tuntia ja tehtävien arviointi perustui rakennusalan perustutkinnon maanrakennuskoneiden käyttö tutkinnon osan kiitettävä tason vaatimuksiin. Kilpailussa muun muassa arvioitiin oman työn suunnittelua ja valmistelua, koneiden ja työvälineiden turvallista ja huolellista käyttöä ja mittaustarkkuutta, materiaalien hallintaa ja työn laatua. Tärkeää on huolehtia turvallisista työolosuhteista ja henkilökohtaisten suojainten käytöstä.

Jatkossa ei pelkästään näytöslaji?

Vuoden 2017 Taitaja kisoissa näytöslajina toiminut infrarakentaja-kilpailu on paikkansa ansainnut ihan varsinaisenakin kilpailulajina seuraavissa Taitaja-kisoissa. Vielä vuonna 2018 Tampereella järjestettävissä kisoissa laji on näytöslajina. Ehkä sitten seuraavissa se voisikin jo olla normaalina kilpailulajina esikarsintoineen. Sieltä löytyy taas seuraava Suomen mestari, tänä vuonna mestari siis oli Joonas Honka.

Teksti: Anna-Maija Kirkkari
Kuvat: Leena Manneri

TTS Työtehoseura | PL 5 (Kiljavantie 6), 05201 Rajamäki | asiakaspalvelu@tts.fi This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | (09) 2904 1200 | Tietosuojalausunto