Osaamisen arvioinnin tavoitteena on, että ohjattava tietää, mitä hän jo osaa ja mitä hänen on vielä opeteltava ja opittava. Osaamista arvioidaan koko työssäoppimisen ajan antamalla ohjattavalle jatkuvaa suullista ja/tai kirjallista palautetta oppimisen etenemisestä. Osaamisen arvioinnissa painottuu erityisesti arvioinnin ohjaava tehtävä.
 

Hyvään palautekäytäntöön kuuluu myös se, että työpaikkaohjaaja pyytää palautetta omasta toiminnastaan.

Hyvin annettu palaute tarkoittaa seuraavaa:

  • Palautetta annetaan säännöllisesti ja riittävän usein
      -   joko päivittäisen työnteon ohessa tai
      -   mahdollisimman pian työsuorituksen jälkeen tai
      -   ohjauskeskustelussa
  • Palaute annetaan suoraan vastaanottajalle
  • Positiivista palautetta annetaan pienestäkin edistymisestä, ei pelkästään hyvästä lopputuloksesta.
  • Palaute kannustaa ja antaa ohjattavalle tietoa ja ideoita oppimisen tueksi
  • Palaute motivoi ja parantaa oppimistuloksia
  • Palaute on konkreettista, suoraa ja rehellistä
  • Palaute pohjautuu tosiasioihin, ei mielikuviin tai tulkintoihin.
  • Palautetta annettaessa arvioidaan ohjattavan suoritusta ja toimintaa, ei hänen persoonaansa.
  • Palaute on perusteltua ja on tärkeää, että palautteen antajan sanallinen ja sanaton viestintä tukevat toisiaan.
  • Palautetta annetaan sopiva määrä kerrallaan, ei liian paljon


Kehittävän palautteen antamisessa huomioitavaa:

  • Vaikka kehittävää palautetta saattaa olla vaikea antaa ja vastaanottaa, älä unohda sitä
  • Kehittävä palaute annetaan kahden kesken kasvokkain rauhallisessa mielentilassa
  • Hyväksyvä, luottamuksellinen ja rauhallinen ilmapiiri palautetilanteessa on tärkeä
  • Varaa palautteen antamiselle aikaa ja sopiva paikka
  • Kerro miksi ja ketä varten palautetta annetaan
  • Anna ohjattavan ensin arvioida omaa työsuoritustaan
  • Anna oma palautteesi ja täydennä ohjattavan itsearviointia
  • Voit käyttää kolmivaiheista hampurilaismallia
      -    anna ensin myönteinen, yksityiskohtainen palaute siitä mikä on mennyt hyvin
      -    kerro sen jälkeen korjattava asia yksi kerrallaan, perustele miksi asia tai toimintatapa vaatii korjaamista sekä anna rakentavat parannusehdotukset
      -    anna lopuksi myönteinen kokonaisarvio ohjattavan toiminnasta
  • Pelko palautteen saamisesta saattaa herättää ohjattavassa halun puolustautua. Tämä näkyy erilaisina selityksinä, ylimielisyytenä tai vitsailuna.
  • Varmista, että ohjattava on ymmärtänyt saamaansa palautteen oikein.
  • Palautteella ei syytellä eikä nolata vaan kannustetaan ohjattavaa eteenpäin oppimisessaan