Kotitalouden teemanumero

Päätoimitaja: Anna-Maija Kirkakri

2 Pääkirjoitus
4 Energiansäästö kodinkoneiden valinnassa ja käytössä
6 Energiansäästön neuvonta kodinkonemyymälässä
8 Ekotehokkaasti myös mökeillä
10 Kotityöpalvelun laatujärjestelmä alan yritysten kilpailuvalttina
14 Kotisiivoukselle on kysyntää
17 Väitöstutkimus maahanmuuttajanaisten arjesta
18 Ammattikeittöiden energiankulutus voidaan puolittaa
22 Energiataloudellinen suunnittelu
26 Pyykinkuivaus kuivausrummussa
28 Kiinteistöpesula - luksusta kerrostalossa
30 Monimuotoinen Japani
31 Tokion monet kasvot
32 Puutarhassa kaikella on merkitys
34 Pansonicin ekotalosta eväitä hiilineutraaliin asumiseen
35 Välähdyksiä kaupunkiarkkitehtuurista
36 Tuhatvuotisia perinteitä leveän räystään katveessa
38 Ikääntyvien palvelut haasteena Japanissa
 

teho10-3

  • Energiansäästö kodinkoneiden valinnassa ja käytössä
  • Kotityöpalvelusta laatua elämään
  • Ammattikeittiöiden energiankulutus voidaan puolittaa
  • EkoElias Japanissa

 

Pääkirjoitus: Anna-Maija Kirkkari

Palvelun kohteena koti

Suomalaiset ostavat palveluja innokkaasti kotiin. Kotitalousvähennys on yksi innokkuuden lisääjä, mutta luultavasti ilman sitäkin palvelujen ostot koko ajan lisääntyisivät kiireisen elämän ja lisääntyneen vaurastuneisuuden vuoksi. Koti on siis yhä useammin myös jonkun työpaikka.

Oli koti sitten työpaikka tai ei, se on kuitenkin jonkinlainen yksityisyyden tyyssija. Yleensä kodissa voi olla vapaasti, täysin omana itsenään. Mahtaako myöskään löytyä kahta samanlaista kotia? Kodin asukas muokkaa kodin aina omanlaisekseen, omien mieltymystensä mukaan. Toisella on paljon tavaraa ympärillään, toinen arvostaa minimalistista ajattelua, kolmas harrastaa jotain kotonaan, neljäs käy siellä vain nukkumassa, viidennelle koti on kohtauspaikka ja niin edelleen. Kuitenkin kodilla on meille kaikille oma erityinen arvonsa, joka on huomioitava työskenneltäessä palvelun tarjoajana.

Kun palvelun kohteena on koti, edellytetään palvelun tarjoajalta luotettavuutta ja hyvää ammattiosaamista. Tuskin meistä kukaan haluaa päästää kotiinsa työntekijän, jonka työnjälki on heikkoa tai osaaminen puutteellista. On myös osattava kunnioittaa kodin yksityisyyttä ja ihmisten erilaisia arvostuksia. Miten ostajana voi sitten varmistautua palvelun laadusta etukäteen tuntematta palvelun tarjoajaa? Hyvä kello kuuluu yleensä kauas, mutta entäpä jos ei tunne ketään tarvitsemaansa ammattilaista?

TTS on yhdessä kattavan oppilaitosverkoston avulla rakentanut kotityöpalvelualalle laatujärjestelmää pilothankkeen avulla. Tavoitteena on ollut kehittää alalle soveltuva laatujärjestelmä, rakentaa laatujärjestelmän kouluttajaverkosto ja kouluttaa yrittäjiä laatujärjestelmän osaajiksi ja käyttäjiksi. Hankkeen loppusuora häämöttää ja viimeistään syksyllä ensimmäisille kotityöpalvelun yrittäjille on myönnetty laatusertifikaatti. Kun yrityksellä on laatujärjestelmä kunnossa, voidaan olla vakuuttuneita myös siitä, että työ on ammattimaista ja toiminta tehokasta. Yleistyessään laatujärjestelmä parantaa oleellisesti kuluttajan varmuutta hyvästä palvelusta ja toisaalta tehostaa palveluyrittäjän toimintaa. 

 

 

 

 

 

TTS Työtehoseura | PL 5 (Kiljavantie 6), 05201 Rajamäki | asiakaspalvelu@tts.fi This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | (09) 2904 1200 | Tietosuojalausunto