TTS kouluttaa logistiikka-alalle uusia ammattilaisia ja kehittää alalla olevien osaamista monipuolisesti. Kuljetus- ja logistiikka-alan koulutusta järjestetään Nurmijärven Rajamäellä, Vantaalla ja Helsingissä sekä yritysten tiloissa eri puolilla Suomea. TTS:llä on monipuolisen kuljetuskaluston ja varastoalan oppimisympäristön lisäksi koulutuskäytössä linja-auto- sekä yhdistelmäajoneuvosimulaattorit, joiden avulla voidaan harjoitella turvallisesti ja ympäristöystävällisesti erikoistilanteita liikenteessä.

EDELLÄKÄVIJÄ EUROOPASSA
TTS otti vuonna 2004 käyttöön Euroopan ensimmäisen bussisimulaattorin. Kaksi vuotta myöhemmin TTS:n Vantaan yksikköön avattiin myös huippumoderni raskaan liikenteen simulaattorikeskus. TTS:n simulaattorit on hyväksytty EU:n kuljettajien ammattipätevyysdirektiivin mukaisiksi korkealuokkaisiksi koulutussimulaattoreiksi. Simulaattoreita käytetään kuljettajien perus- ja jatkokoulutuksessa. Lisäksi niillä aloitetaan myös alalle tulevien nuorten ajo-opetuskoulutus. TTS kehittää simulaattorikoulutusta koko ajan sekä suomalaisten että kansainvälisten kumppaneidensa kanssa.

AIDON TUNTUISTA AJOA
Simulointi on yleiskäsitteenä todellisuuden jäljittelyä. Simulaattoriin voidaan tuoda aitoja ympäristöjä kaupunki- tai kaukoliikenteestä ja lisäksi simulaattorin liikealusta tekee mahdolliseksi todentuntuisen liikkumisen eri suuntiin. Bussi- tai yhdistelmäajoneuvo saadaan liikealustan avulla kallistelemaan kaarteissa, tärisemään kuopissa ja reagoimaan kuljettajan liikkeisiin. Rengas- ja ilmanvastuksen äänet, aidot hallintalaitteet sekä aito kuljettajan ohjaamo tuovat tunteen oikean bussin tai yhdistelmäajoneuvon ajamisesta.

MONIPUOLISIA HARJOITTEITA
Simulaattorilla pystytään monipuolisesti tekemään ajoharjoittelua sekä täsmäharjoitteita, joita ei syystä tai toisesta pystytä tekemään oikeilla ajoneuvoilla jo kustannus tai turvallisuussyistä.

Simulaattorilla harjoitellaan esimerkiksi taloudellista ajoa, vaihteiden käyttöä, jarrujen käyttöä, ajoa ahtaissa paikoissa, peruutusta sekä lukuisia muita ajoneuvon käyttöön liittyviä asioita. Lisäksi simulaattoreilla pystytään harjoittelemaan muun muassa vaaratilanteita sekä erityisolosuhteisiin liittyviä tilanteita turvallisesti. Esimerkkeinä vaikeat keliolosuhteet kuten liukas tienpinta, vesi-/lumisade ja pimeällä ajaminen. Myös toimintaa teknisten häiriöiden sattuessa (rengasrikko tai moottorin vioittuminen ajon aikana) voidaan harjoitella.

TIIVISTÄ KOULUTUSYHTEISTYÖTÄ HELSINGIN BUSSILIIKENNE OY:N KANSSA
Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilöstömäärä on tällä hetkellä noin 1350, joista 1200 henkilöä työskentelee kuljettajana. Uusia kuljettajia tarvitaan vuositasolla 50−70. Helsingin Bussiliikenne Oy:n koulutusvastaava ja uusien kuljettajien rekrytoinneista vastaava Niko Virtanen tunnistaa hyvän kuljettajan jo 100 metrin ajoharjoittelun jälkeen.

”Totta se on. Jo siitä, miten kuljettaja istuu penkkiin voi päätellä paljon. Kuljettaja on yhtiön käyntikortti ja kiinnitämme rekrytointiin, valintoihin ja koulutukseen erityisen paljon huomiota. Hyvä kuljettaja on rauhallinen liikenteessä, osaa ennakoida eri tilanteita liikenteessä ja toimia asiakkaiden kanssa monipuolisesti”, toteaa Virtanen.

Helsingin Bussiliikenne Oy ja TTS ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä kuljettajien koulutusten osalta. Koulutusyhteistyöhön sisältyvät kuljettajien rekrytointikoulutukset, nykyisten kuljettajien ammattipätevyyskoulutukset sekä oppisopimuskoulutukset.

”TTS:n kautta olemme saaneet hyviä uusia kuljettajia ja asiantuntevaa koulutusta myös olemassa olevalle henkilöstölle. Kun TTS hoitaa meille esimerkiksi kuljettajien ammattipätevyyskoulutusta, ei meidän tarvitse kiinnittää omaa henkilöstöä koulutuksiin ja hallinnointiin vaan TTS hoitaa koulutukset alusta loppuun saakka”, Niko Virtanen kertoo.

TUOTTAVUUS KULJETTAJAN TYÖSSÄ
Kuljettajan työssä tuottavuutta pystytään parantamaan konkreettisilla toimilla.

”Kuljettajan työssä tuottavuus lähtee ta­loudellisesta ajotavasta. Toinen suuri kustannuksia säästävä tekijä on onnettomuuksien välttäminen huolellisen ajon kautta. Näiden kahden asian kehittämisessä voidaan euroja säästää todella paljon”, Niko Virtanen kertoo. ”Näiden asioiden havainnoimiseen simulaattori on loistava väline. Simulaattorin avulla kuljettajille voidaan näyttää kylmää faktaa taloudellisen ajon vaikutuksesta polttoainesäästöihin ja sitä kautta kustannuksiin sekä harjoitella vaaratilanteita turvallisesti aidontuntuisessa ympäristössä. Simulaattorikoulutus on myös tehokkaampaa kuin luokassa käytävä teoriaopetus, sillä koulutus tapahtuu aidon tekemisen kautta”, Niko Virtanen toteaa lopuksi.

Simulaattorin ylivoimaisia etuja tavanomaiseen ajoneuvolla tapahtuvaan harjoitteluun verrattuna ovat:

- Täsmäoppiminen. Simulaattorilla voidaan toteuttaa ja toistaa harjoituksia, joiden kautta opiskelija pystyy havainnoimaan virheet ja vaaratilanteet turvallisissa olosuhteissa monesta eri näkökulmasta.
- Tarkoin määritellyt ja valvotut harjoitusolosuhteet. Harjoituksia voidaan toistaa samanlaisina tai erilaisina useita kertoja ja vakuuttua koulutuksen onnistumisesta.
- Tehokkuus. Simulaattorissa harjoittelu voidaan aloittaa heti eikä tarvitse siirtyä mihinkään voidakseen tehdä harjoituksen.
- Turvalliset harjoitusolosuhteet. Simulaattorissa voidaan harjoitella sellaisia liikennetilanteita, joita ei voida harjoitella oikeassa liikenteessä.
- Kehittyneet mahdollisuudet antaa palautetta ja ohjeita koulutettaville. Kaikki koulutettavan tekemät harjoitukset saadaan näytettyä/toistettua eri näkökulmista.
- Ympäristöystävällisyys. Simulaattorikoulutus on ympäristöystävällistä.

Lisätietoja:

Aarno Lybeck
Toimialajohtaja, Logistiikka ja palvelut
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

TTS Työtehoseura | PL 5 (Kiljavantie 6), 05201 Rajamäki | asiakaspalvelu@tts.fi This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | (09) 2904 1200 | Tietosuojalausunto